ePUAPSEKAPSilesia

Prezydent Miasta

Drukuj Powiększ tekst (skrót: +) Pomniejsz tekst (skrót: -)
Urząd Stanu Cywilnego (SC)
ul. Strumieńskiego 5, 41-400 Mysłowice
tel.: (+48) 32 225 10 85, 32 317 13 12
fax: (+48) 32 225 10 59
Pracownicy: znajdź pracownika

tel.: (32) 225 10 59 (32) 31-71-364 nr wew.: 364

Urząd Stanu Cywilnego czynny:

  • w poniedziałek od 7.30 do 17.00
  • we wtorek, środę, czwartek w godz. od 7.30 do 15.30
  • w piątek od 7.30 do 14.00

Referat Zgonów czynny jest w każdą sobotę w godz. 9.00-11.00.


..:: Pobierz wniosek lub złóż on-line ::..

Zakres działań:

Zadania własne:

  • planowanie i realizacja jubileuszy stosownie do postanowień zawartych w zarządzeniu Prezydenta Miasta,
  • opracowywanie projektów zarządzeń Prezydenta projektów uchwał Rady w zakresie działania USC.

Zadania zlecone w oparciu o przepisy prawa powszechnie obowiązującego, m.in.:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawa o aktach stanu cywilnego.
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r.
  • Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
  • Konkordat między Stolica Apostolską i Rzeczypospolitą Polska.
  • Ustawa z dnia 4  lutego 2011 r.
  • Prawo prywatne międzynarodowe.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.
  • Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
  1. rejestracja zdarzeń z zakresu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgony), prowadzenie rejestru tych zdarzeń (księgi, system informatyczny),
  2. sporządzanie aktów stanu cywilnego i wydawanie ich odpisów (skrócony, zupełny i wielojęzyczny), zaświadczeń z ksiąg stanu cywilnego,
  3. wydawanie decyzji, postanowień związanych z rejestracją stanu cywilnego i zmianami w księgach oraz pism odmawiających wskazanych prawem czynności Kierownika USC,
  4. dokonywanie wzmianek i przypisków w aktach stanu cywilnego,
  5. przyjmowanie zapewnień o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego i odbieranie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz wydawanie zaświadczeń:
  6. braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (małżeństwa wyznaniowe),
  7. zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą,
  8. odbierania oświadczeń:
  9. koniecznych do uznania ojcostwa dziecka oraz ustalenia jego nazwiska,
  10. małżonków o nadaniu dziecku nazwiska jednego z nich jakie nosiłoby ich wspólne dziecko zgodnie z ustawą Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
  11. małżonków, o nazwisku ich dzieci, składanego przy sporządzeniu aktu urodzenia ich pierwszego dziecka,
  12. rodziców dziecka o zmianie imienia wpisanego do aktu urodzenia w chwili sporządzenia tego aktu,
  13. małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
  14. powiadamianie:
  15. Sądu Rejonowego o urodzeniu dziecka przez matkę nieletnią,
  16. właściwej placówki konsularnej o zgonie cudzoziemca,
  17. Urzędu Stanu Cywilnego miejsca urodzenia cudzoziemca o zawarciu przez niego związku małżeńskiego oraz o jego zgonie w przypadkach rejestracji tych zdarzeń w tut. Urzędzie Stanu Cywilnego,
  18. organów gminy właściwych w sprawach wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych o dokonywanych zmianach w aktach stanu cywilnego,
  19. przyjmowanie zgłoszeń zdarzeń (urodzenia i zgony) podlegających rejestracji w innym Urzędzie Stanu Cywilnego i przekazywanie protokołów zgłoszeń do właściwego Urzędu Stanu Cywilnego.

Zadania z zakresu administracji rządowej w oparciu o Ustawę z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska:

  1. przyjmowanie wniosków w sprawie zmiany imienia i nazwiska od obywateli polskich, cudzoziemców nie posiadających obywatelstwa żadnego państwa, posiadających w Rzeczypospolitej Polskiej miejsce stałego pobytu, cudzoziemców mających status uchodźcy,
  2. prowadzenie postępowania, orzekanie i wydawanie decyzji w tych sprawach,
  3. informowanie właściwych organów o dokonanej zmianie.
  • Profilaktyka i konserwacja akt stanu cywilnego i przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.
  • Pobieranie opłaty skarbowej z zakresu działań wykonywanych przez USC w oparciu o Ustawę z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
     
System informacji o terenie miastaBudżet obywatelskiFundusze europejskieNGOKomunikaty dot. bezpieczeństwa